arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۶ اسفند ۱۴۰۲؛ از باقی ماندن ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» تا لکه نفتی ۲۹ کیلومتری در دریای سرخ 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ایران رتبه دوم «فرونشست» جهان شد
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است! 

مرکز آمار: تورم سالانه در بهمن ماه ۴۲.۵ درصد شد
طبق اعلام مرکز آمار ایران، در بهمن ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های کشور به عدد ۲۲۵.۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل ١.٤ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۸ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۲.۵ درصد افزایش داشته است. 

نلسون ماندلای فلسطین کیست؟
پراجکت سیندیکیت نوشت: یکی از رهبران شناخته شده و مورد احترام فلسطینی ممکن است به زودی در قالب یک توافق آتش بس با حماس از زندان‌های اسرائیل آزاد شود. نگاهی به سابقه فعالیت‌های وی، از جمله رهبری اقدامات سیاسی از پشت میله‌های زندان نشان می‌دهد که وی می‌تواند نقشی کلیدی در احیای راه حل دو دولت ایفا نماید. در حقیقت برغوثی ممکن است کلید توافقی بر سر چیزی بیش از یک آتش بس صرف باشد. وی ممکن است بهترین امید برای احیای راه حل دو دولتی باشد. 

دبیرکل جبهه پایداری: سرلیست ما آقاتهرانی‌ست
صادق محصولی گفت: سرلیست جبهه پایداری در صورت ارائه فهرست مستقل، حجت الاسلام والمسلمین دکتر آقاتهرانی هستند و در صورت وحدت با جبهه انقلابی دیگر، فهرست ارائه شده دو نفر سرلیست خواهد داشت که دکتر آقاتهرانی یکی از آنهاست. 

ایران در فهرست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» باقی ماند
گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، روز جمعه چهارم اسفند اعلام کرد که ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند. طبق این بیانیه، ایران در ژانویه ۲۰۲۴ در گزارش خود هیچ تغییری در «برنامه اقدام» ارائه نکرده است. 

جزئیات جدید از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه
وب‌گاه آمریکایی آکسیوس به نقل از دو منبع گزارش داد «در جریان مذاکرات پاریس پیشرفت‌هایی حاصل شده است که ممکن است در چند روز آینده به مذاکرات جدی‌تری بر سر توافق درباره جنگ غزه، آتش‌بس و تبادل اسرا منجر شود».این منابع گفتند: چارچوب به روز شده پیشنهاد می‌کند که حماس در ازای آتش‌بس ۶ هفته‌ای و آزادی صدها اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی، حدود ۴۰ اسیر اسرائیل در غزه را آزاد کند. 

پیکر الکسی ناوالنی به مادرش تحویل داده شد
سخنگوی الکسی ناوالنی،‌ مخالف سرشناس حکومت روسیه که در زندانی در نزدیکی قطب شمال درگذشت، اعلام کرد پیکر او به مادرش تحویل داده شد.با وجود این فشارها مادر ناوالنی می‌خواهد مراسم تدفین فرزندش به شکل «عمومی» برگزار شود تا حامیانش بتوانند با او وداع کنند. 

توافق اولیه اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر بر سر طرح آزادی گروگان‌ها
نشریه «جروزلم پست» روز شنبه پنجم اسفند، به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که قرار است کابینه جنگ اسرائیل طرح به‌روز شده توافق آزادی گروگان‌هایی را که هنوز در دست حماس هستند، از هیئت مذاکره کننده خود در مذاکرات پاریس دریافت و در باره آن تصمیم‌گیری کند. بر اساس این گزارش، در جریان دیدار نمایندگان ایالات متحده، اسرائیل، مصر و قطر در پاریس بر سر طرح جدید و به‌روز شده توافق برای آزادی گروگان‌ها توافق شده است. 

معاون سیاسی سپاه: زمانی که تنفر شکل بگیرد، تصویر مثبت از آمریکا و رضا پهلوی بزک می‌شود 
سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: استکبار به دنبال تصاویرسازی غلط از جبهه انقلاب است و اگر تصویرسازی غلط شود، به جای محبت، تنفر شکل می‌گیرد و زمانی که تنفر شکل بگیرد، تصویر مثبت از آمریکا، رضا پهلوی و منافقان بزک می‌شود. سردار جوانی افزود: امروز دشمن برای فضای مجازی بیشترین سرمایه‌گذاری را در دستور کار دارد.

لکه نفتی ۲۹ کیلومتری در دریای سرخ 
ارتش ایالات متحده روز شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) اعلام کرد که حمله حوثی‌ها به یک کشتی فله‌بر متعلق به بریتانیا که با پرچم بلیز در دریای سرخ در حال حرکت بود، باعث ایجاد یک لکه نفتی ۲۹ کیلومتری شده و خطر نشت از محموله کود کشتی نیز می‌رود. به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، کشتی باری «روبی‌مار» در ۱۸ فوریه و به هنگام عبور از تنگه باب‌المندب که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم متصل می‌کند، مورد حمله قرار گرفت. 

هشت دانش‌آموز با گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند
مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: هشت دانش‌آموز دختر شهر "داورزن" که دچار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شده بودند، با امدادرسانی ماموران اورژانس نجات یافتند. وی با بیان اینکه حال این دانش آموزان مساعد گزارش شده، افزود: یک تیم واکنش سریع بحران نیز با خودرو فرماندهی بحران و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس برای پوشش پیشرفته درمانی و بررسی بیشتر حال مسمومان به داورزن اعزام شد. 

 

نظرات بینندگان